sunnuntai 13. toukokuuta 2012

Äiti!!

Äiti. Kuulen sanan äiti monta kertaa päivässä. Äiti, minua janottaa. Äiti, mennäänkö ulos. Äiti, minä rakastan sinua. Äiti on tyhmä. Äiti on ihana. Äiti, sillä sanalla alkaa niin moni lause. Jos lapseni näkee yöllä pahaa unta, hän huutaa äiti. Jos hän kaatuu, hän itkee ja sanoo äiti.

Olen äiti ja suunnattoman ylpeä siitä. Äidiksi tulo on parasta mitä koskaan olen kokenut. Kun tulin äidiksi, koko maailmani muuttui. Äitinä olemista ei pysty selittämään, se pitää kokea. Äidinrakkaus kuulostaa suurelle, mutta kun sen kokee, tajuaa sen olevan ääretöntä.

Minä olen äiti. Olen kuitenkin muutakin. Olen nainen, olen vaimo, olen ystävä, olen työkaveri, olen lapsi, olen sisko. Olen minä.

On olemassa erilaisia äitejä. Toinen äiti ajattelee erillä tavalla kuin minä ja minä ajattelen erillä tavalla kuin sinä. Siltikin me olemme samanlailla ihmisiä. Äitejä, vaimoja, ystäviä, mitä kukin. Emme saisi arvostella muiden tapoja tai pitää omaa tapaa oikeana. Pitäisi muistaa, että sinulla on sydän, minulla on sydän ja me kaikki tunnemme asioita. Jokainen tuntee hyvää oloa, pahaa oloa. Jokaisella on olemassa se "oma maailma" siellä syvällä sisimmässään.

Äitejä arvostellaan. Lapsen saamisen jälkeen ei saisi enään ajatella itseään. Jos haluat harrastaa, mennä töihin lapsen ollessa pieni, olet huono ihiminen. Jos taas olet lapsen kouluikään asti kotona, olet huono ihminen. Ihan sama mitä teet, olet jonkun mielestä huono.

Onko sillä väliä mitä muut ajattelee. Sinä näet teidän kodin seinien sisään. Sinä tiedät miten arki kulkee. Jos sinulle sopii, että käyt töissä ja lapsesi on tarhassa, niin tee se. Yksikään lapsi ei tule onnelliseksi marttyyriäidistä.Yksikään lapsi ei tule onnelliseksi siitä, että naapurisi pitää sinua hyvänä äitinä. Yksikään lapsi ei halua, että äiti näännyttää itsensä olemalla kohtuuton omissa vaateissaan.

Olet äiti sinun lapsellesi, ole sen nimen arvoinen. Ole rakastava, hellä ja turvallinen. Sinun lapsesi ei saa lapsuutta takaisin ja sinä et voi palata menneisyyteen olemaan se äiti joka halusit olla.

Äitinä oleminen on vaikeaa. Joskus itkettää oma riittämättömyys, joskus voisi lähettää lapset menojunassa Kiinaan. Joskus haluaa omaa aikaa, joskus on niin ikävä lapsia, että sydäntä puristaa. Lapsen kiukuttelu raastaa hermoja, mutta halauksella unohtaa kaiken sen. Pienet kädet kaulalla ja sanat "äiti, mää rrakastan sua", se saa unohtamaan kaiken pahan. Äitinä oleminen on ihmeellistä.

 Minä olen tehnyt valintoja joita moni on silmiä pyöritellen ihmetellyt. Olen tehnyt valintoja omaksi ja lasteni parhaaksi. Olen päättänyt elää niin, että oma onnemme on kaikki. Ei se, että muut ajattelee. Veikkaan, että vanhana mummuna kiikkustuolissa en muista silmien pyörittelyä, vaan muistan nämä päivät. Nämä päivät joista haluan antaa kaiken aikani lapsilleni. Onnea on löytää taito keskittyä omaan elämään.

Hyvää äitienpäivää!

8 kommenttia:

marjakukka85 kirjoitti...

Aivan ihana postaus.Kyynel vierähti poskelle kun tätä luki.<3T.Kohta 2-vuotiaan tytön äiti

Matonkude kirjoitti...

Meeri kirjoitti...

Ihanasti kirjoitettu. Niin totta kaikki. Hyvää äitienpäivää!

Anonyymi kirjoitti...

Kauniisti kirjoitettu. Jokainen on hyvä äiti omalla tavallaan ja paras äiti omalle lapselleen. Hyvää äitienpäivää!

nm

Kumisaapastyttö kirjoitti...

Olipas hyvin ja kauniisti kirjoitettu. Näitä sanoja jään mutustelemann... Meille odotetaan ensimmäistä marraskuun alussa, ja paljon on jo nyt mielessä joutunut käymään keskusteluita itsensä (ja välillä miehen) kanssa. Mitkä valinnat ovat oikeita, noi tekee noin ja nuo toiset näin, mitenköhän me ja mikä olisi oikein... mutta olet oikeassa, jokainen tuntee oman arkensa parhaiten! Kiitos!

ps. Muutenkin ihana blogi sinulla, eksyin tänne jonkun muun blogin kautta ja jäin lukijaksi!

MamaE kirjoitti...

Tosi kaunis teksti!
Minun blogissani olisi sinulle haaste. Se on välilehdellä Tunnustuksia & haasteita! :) Jos innostusta liikenee!

J kirjoitti...


Sinulle on tunnustus blogissani... :)

dibsukka kirjoitti...

Oih, kiitoksia tunnustuksesta ja haasteesta!!!!!