sunnuntai 23. syyskuuta 2012

Uusi villitys...

Rakastan kaiken maailman askartelua ja näpertelyä... Uusien materiaalien löytäminen on kivaa ja nyt taisikin löytyä ihan huippumatsku. Tämä uusi tuttavuus on kutistemuovi. Ai miten sitä käytetään? No esim. näin.
Otetaan mieluinen kuva, kiinnitetään se teipillä kutistemuoviarkkiin.
Leikataan kuvio irti... Tässä vaiheessa kutisemuovi on helppoa leikata, se on suunnilleen saman tuntuista kuin paksu paperi.
Väritetään se joko vedenkestävällä tussilla tahi puuväreillä arkin mattapuolelta...
Otetaan kuumailmapuhallin TAI laitetaan kuvio uuniin... Lämmön vaikutuksesta kutistemuovi kipristyy ja käpristyy, mutta saavuttaa oman muotonsa helposti, tähän ei montaa sekunttia mene.
Ja kas, näin paljon kutistemuovikuvio pienenee lämmössä, muuttuu kivikovaksi ja paksummaksi.
Ja valmiina ollessa siitä voi tehdä vaikka magneetin niinku minä tein. Ihana, aivan ihana...
Kertaus on opintojen äiti. Otetaan mieluinen kuva.
Jäljennetään se kutistemuoviarkille tusseilla tai puuväreillä. bambi oli tehty tussilla, tämä puuväreillä.
Laitetaan kuvio joko uuniin (ohje täällä: Nappikauppa Punahilkka) tai kuumennetaan kuumailmapuhaltimella.
 Kuvio pienenee kuumetessa noin 1/3 kokoiseksi. Valmiin tuotteen voi laittaa koruksi, pinssiksi, magneetiksi, avaimenperäksi. Ihan mitä vaan keksii.
 Minä tehtailin magneetteja kun niille on tarvista.
 Seuraavaksi ajattelin kokeilla korua, voi, ihanaa ja helppoa.

Kutistemuovin, magneetit ja liimat löytyy ainakin täältä. Kuvia ja ideoita on Google pullollaan.

Varoitus, tähän jää koukkuun!!!

Onko sinulle kutistemuovi uusi tuttavuus vai vanha juttu. Ajattelitko kokeilla?

16 kommenttia:

3:n äiti kirjoitti...

Wau, minulle ihan uusi tuttavuus. Näyttää helpolta ja koukuttavalta :) Pitää kokeilla joskus, mistä kutistemuovia voi ostaa?

dibsukka kirjoitti...

Minä ostin tuolta Nappikauppa Punahilkasta kun siellä tuntui olevan halvin ja sai ostettua arkki kerrallaan.

Anonyymi kirjoitti...

Vautsi! Kiitos vinkistä. En oo ikinä kokeillut kutistemuovia, en kai oo ees kuullut koko asiasta. Kaikkea sitä oppii näemmä edelleenkin :D
-C-

Jessika kirjoitti...

enpä ole ennen kuullut:)

Poppana kirjoitti...

Mä oon miettinyt tuota kutistemuovia monet kerrat, mutta oon aikaisemmin nähnyt vaan valmiita tuotoksia ja mittinyt sitten montaa asiaa tuossa tekemisessä. Mm. juuri tuota väritystä. Puuvärejä meiltä kyllä löytyy, eli tätä on kyllä pakko jossain vaiheessa kokeilla.
Eikä tämä mikään uusi juttu ole. Muistan kun oli pieni ja yhdellä sukulaisella oli koulussa tehtyjä kutistemuovikuvioita. Olin niiiin kateellinen.

dibsukka kirjoitti...

Kivaa, että vinkki on monelle uusi. Suosittelen kokeilemaan:)

Poppana: Minä olen myös tiennyt aineesta kauan, mutta jotenkin luullut samaan aikaan, että homma on kauhean vaikeaa ja tarvitsee paljon oheistuotteita. Myös kuumentamista mietin, että haiseeko muovi, pilaako pellin tms. mutta höpöt, niin helppoa, että ei tosikaan.

Nt sun kyllä pitää saada ne omat kutistemuovikuviot;)

NorppaStiina kirjoitti...

Minä olen kokeillut ja hurahtanut. Juuri viime viikolla ajattelin, että pitää tehdä jotain taas pitkästä aikaa. Se on TODELLA helppoa ja hauskaa. Jopa neiti 3,5v osasi tehdä äidin kanssa oman korun ja muutaman muun jutun.

Chef kirjoitti...

Blogissani on sinulle tunnustus :)

dibsukka kirjoitti...

Chef: Oih kiitos. Olen suunnattoman huono vastaamaan niihin, mutta niiden saaminen on upeaa.

Jenni kirjoitti...

Aivan loistav pieni joululahjaidea, kiitos vinkistä :)

Mimura kirjoitti...

Huikeaaa, kiitos vinkistä! mulla kans heti tuli mieleen joululahjat!

KattiPaakari kirjoitti...

Kutistemuovi on tuttu, tehtiin sillä joskus päiväkodissa lasten kanssa avaimenperiä muistaakseni äitienpäivälahjaksi! Helposti saa myös pienempien kanssa tehtyä, kun itse leikkaa muovin valmiiksi ja antaa lapsen värittää :)

Heli kirjoitti...

Nyt kun näin postauksesi, mieleeni tulee, että tällaisia kuvioita tehtiin lapsena (en tiedä voiko olla mahdollista 80-luvun alussa???) Mutta muistan että näihin kuvioihin liittyi silloin sellainen jännä tietty tuoksu. Mutta nyt täytyy lähteä ostamaan muovia, että voidaan lasten kanssa askarrella. Eli suuret kiitokset vinkistä ;)

dibsukka kirjoitti...

Heli: joo saattaa hyvinkin olla sama juttu, ystäväni sanoi kans tehneen näitä lapsena ja sitten unohtaneen koko aineen. On tuossa sellainen mieto tuoksu joka kestää ihan hetken. Ei mikään käry kuitenkaan.

iive kirjoitti...

Kutistemuovi on tosi hauska juttu. Mie oon tehnyt siitä mm. korviksia, avaimenperiä ja tarhareppuun vetskareihin merkit mitä missäkin repun lokerossa on. Magneetit oliskin muuten kivoja!

Fimo-massoistakin saa kaikkea kivaa myös!

Marianne kirjoitti...

Oi, tosi kiva idea! :)